Byron Tenesaca is a Visual Artist & Bilingual Educator based in North Carolina (NC). He was born in an ancestral Kañari Kichwa community of the Ecuadorian Andes to a family of basket weavers and farmers. At the age of 11 he journeyed with his grandmother to NC to meet and live with his biological mother (both of them fundamental in his work). 

His passion for art and education has brought him to hold various leadership positions with The Asheville Art Museum, UNCA, Tryon Arts & Crafts School, Diamante Arts & Cultural Center, Buncombe County Schools, and El Centro Hispano. A certified K-12 Art instructor, Byron holds a M.A.T in Comprehensive Education from Western Carolina University (WCU). He was a Residency Artist at The Bascom in Highlands, NC and became one of 50 artists selected to be part of the inaugural exhibition Appalachia Now! An Interdisciplinary Survey of Contemporary Art in Southern Appalachia.

His artworks in various media, document, layer and weave memories, culture, and history from his Kañari-Kichwa heritage and that of his migration to NC, together. Through his work he explores topics relating to immigration, indigeneity, and positive identity development through food, dance, and storytelling. He often brings forth the narratives of his grandmother and mother who play a vital role in his identity and art making process.

Byron Tenesaca es un artista visual y educador bilingüe con sede en Carolina del Norte (NC). Nació en una comunidad ancestral Kañari Kichwa de los Andes ecuatorianos en una familia de cesteros y agricultores. A los 11 años viajó con su abuela a NC para conocer y vivir con su madre biológica (ambas fundamentales en su obra).

Su pasión por el arte y la educación lo ha llevado a ocupar varios puestos de liderazgo en The Asheville Art Museum, UNCA, Tryon Arts & Crafts School, Diamante Arts & Cultural Center, Buncombe County Schools y El Centro Hispano. Como instructor certificado de arte K-12, Byron tiene un M.A.T en Educación Integral de la Universidad de Western Carolina (WCU). Fue artista residente en The Bascom en Highlands, NC y se convirtió en uno de los 50 artistas seleccionados para formar parte de la exposición inaugural Appalachia Now! An Interdisciplinary Survey of Contemporary Art in Southern Appalachia.

Sus obras de arte en varios medios, documentan, superponen y tejen recuerdos, cultura e historia de su herencia Kañari-Kichwa y la de su migración a NC, juntas. A través de su trabajo, explora temas relacionados con la inmigración, la indigeneidad y el desarrollo positivo o de la identidad a través de la comida, la danza y la narración de cuentos. A menudo presenta las narrativas de su abuela y su madre, quienes juegan un papel vital en su identidad y proceso de creación artística.


I believe that the stakes of representation and the fundamental connections between race, visual culture and who controls visual culture remain contentious. Through ayni (our reciprocal ways of living with the mountain), weaving, storytelling, truth-telling, solidarity, and humility I seek to unite people from the Abya Yala and Turtle Island for a international minka (communal work) for the healing, protection, empowerment, and prosperity of our indigenous communities and nations.
— Byron Tenesaca Guamán 
Creo que lo que los desafíos de representación y las conexiones fundamentales entre la raza, la cultura visual y quién controla la cultura visual siguen siendo polémicos. A través del ayni (nuestras formas recíprocas de convivencia con la montaña), el tejido, la narración, la verdad, la solidaridad y la humildad busco unir a las personas del Abya Yala e Isla Tortuga para una minka (trabajo comunitario) internacional de sanación, protección , empoderamiento y prosperidad de nuestras comunidades y naciones indígenas.
— Byron Tenesaca Guaman